Wonen

Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid

Wat hebben we ervoor gedaan?

In 2022 is gestart met het ontwikkelen van een Uitvoeringsprogramma Mobiliteit, waarmee uitvoering wordt gegeven aan de Mobiliteitsvisie. Hierbij ligt de focus op en de prioriteit bij het verbeteren van verkeersveiligheid en het stimuleren van het gebruik van de fiets. Maatregelen aan wegen en fietspaden worden gecombineerd met onderhoudswerkzaamheden en projecten.
Het doel is dat de fiets een volwaardig alternatief is voor de auto op de kortere afstanden en dat dit ook als veilig wordt ervaren. Dit betekent onder andere het verbeteren van fietsverbindingen, maar ook – waar dat kan – het scheiden van vervoersstromen of het verlagen van de snelheid. Verkeersveiligheid is een belangrijke randvoorwaarde voor de uitvoering van de Mobiliteitsvisie.

Op het gebied van verkeersveiligheid is een verschuiving zichtbaar van beleid op basis van ongevalscijfers (reactief) naar een risico-gestuurd verkeersveiligheidsbeleid (proactief). Proactief werken aan verkeersveiligheid helpt wegbeheerders om vroegtijdig risico’s in het verkeerssysteem waar te nemen en gericht effectieve maatregelen te nemen om de risico’s te verkleinen of weg te nemen. Hierdoor zullen er uiteindelijk ook minder slachtoffers vallen. Dit alles onder het motto ‘voorkomen is beter dan genezen’.

De basis van het risico-gestuurd handelen is het benoemen en in kaart brengen van de belangrijkste risicosituaties en gedragingen in het verkeerssysteem: de risicoanalyse. Deze risicoanalyse is in 2022 opgeleverd en geeft inzicht in negen risicothema’s die in de gemeente Leudal spelen. Niet alle thema’s zijn lokaal gebonden: het gedrag van jongeren of de kwetsbaarheid van ouderen in het verkeer zijn bijvoorbeeld landelijk aandachtspunten. De risico-analyse vormt – samen met de Mobiliteitsvisie – de basis voor het Uitvoeringsprogramma (vast te stellen in 2023), waarin concrete maatregelen en acties worden benoemd om de ambities te bereiken en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Wat heeft dat gekost?

Goede bereikbaarheid en toegankelijkheid

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Geboekt 2022 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Parkeren

1

1

1

0

Infrastructuur water

68

70

69

-1

Openbaar vervoer

18

16

16

0

Totale Lasten

87

87

86

-1

Baten

Parkeren

0

0

0

0

Infrastructuur water

-5

-5

-5

0

Openbaar vervoer

0

0

0

0

Totale Baten

-5

-5

-5

0

Mutatie reserves

5

5

5

0

Resultaat

87

87

87

0

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2023 16:01:40 met de export van 06/01/2023 15:42:42