2.4 Samenleving
Wat hebben we bereikt?
We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de transformatie van het sociaal domein vorm en inhoud te geven. Aan de hand van de succesfactoren en knelpunten van het huidige beleid, bouwen we steeds aan een langdurige innovatie in het sociaal domein.
Samenwerking Midden- Limburg West
Het afgelopen jaar is geïnvesteerd in de samenwerking tussen de gemeente Leudal, Nederweert en Weert (Midden- Limburg West) en in de samenwerking met de gemeenten Midden- Limburg Oost en Noord- Limburg.
In Midden- Limburg heeft een meer planmatige aanpak plaatsgevonden op de sturing op samenhang, resultaten en nieuwe ontwikkelingen. In 2021 is een regionaal
Programmaplan sociaal domein opgesteld. Met dit plan zijn de regionale activiteiten Wmo en
Jeugdhulp voor de komende jaren bepaald. Het afgelopen jaar hebben de ambtelijke en bestuurlijke overleggen over de regionale samenwerking geleid tot het voornemen om in 2023 een bestuursopdracht vast te stellen over een verkenning van de samenwerking gericht op bedrijfsvoering tussen de Midden- Limburgse gemeenten. Verder zijn de activiteiten gericht op het inrichten van een dashboard sociaal domein en harmonisatie ICT. In 2022 heeft een traject gelopen met de gemeenten van Midden-Limburg en het CJG om samen tot nieuwe afspraken te komen over sturings- en verantwoordingsinformatie en frequentie van aanlevering, gebaseerd op de regionale beleidsplannen. Met de subsidiebeschikking 2023 is aan het CJG opdracht gegeven om de verantwoording volgens de nieuwe afspraken te laten plaatsvinden. Met betrekking tot de harmonisatie uitvoering Wmo is er voor gekozen om dit organisch te laten verlopen door de samenwerking van de drie teamleiders van de gemeenten op actuele thema's.
Uitvoeringsplan Sociaal Domein 2022-2023
De gemeenteraad heeft in november 2019 het Regionaal Beleidsplan Sociaal Domein 2020 tot en met 2023 vastgesteld. Met dit plan zijn de visie, maatschappelijke effecten en de doelen voor de komende jaren vastgesteld. Bij het opstellen en vaststellen van dit uitvoeringsplan was het voornemen om na twee jaar een evaluatie te doen en de activiteiten voor 2022 en 2023 te beschrijven. In het najaar van 2022 zijn met een factsheet 'Activiteiten uitvoeringsplan sociaal domein 2020 t/m 2023' de gerealiseerde activiteiten in 2020 en 2021 weergegeven en zijn de vervolgactiviteiten voor 2022 en 2023 vastgesteld.
“Duurzaam evenwicht sociaal domein”
In de programmabegroting 2021-2024 is een taakstelling sociaal domein van € 688.805 in 2021 oplopend naar € 2.094.767 in 2022 en vanaf 2023 structureel € 3.142.022 opgenomen. In november 2020 stelde de gemeenteraad bij de Algemene Beschouwingen het integraal
plan van aanpak met besparingsmaatregelen “Duurzaam evenwicht sociaal domein” vast. In dit plan zijn maatregelen opgenomen waarmee de taakstelling gerealiseerd moet worden. In 2022 is twee maal gerapporteerd aan de gemeenteraad over de voortgang van de maatregelen. De taakstelling is in 2022 volledig ingevuld en bedraagt naar de toekomst toe nog € 423.776 structureel.
- Toegang:
In januari 2021 is de eerste 0-meting op de toegang Jeugd en Wmo afgerond. Vervolgens zijn verbeteracties doorgevoerd. In 2022 heeft een tweede meting plaatsgevonden op de toegang Jeugd. De conclusie is dat over het algemeen het Centrum voor Jeugd en Gezin hun toegangstaak nog steeds goed uitvoert. Er zijn verbeteringen ten opzichte van de in 2020 geconstateerde aandachtspunten. Ook hebben er (deels door Corona) verslechteringen plaatsgevonden. Maar over geheel genomen hebben positieve ontwikkelingen plaatsgevonden die hebben geleid tot meer verbeteringen. Vanaf 2023 zal er meer zicht zijn op de prestatie van het CJG door de nieuwe verantwoordingsafspraken en kunnen we meer sturen op de resultaten. Kwaliteitsverbetering wordt hiermee meer gewaarborgd. De resultaten van het onderzoek zijn gedeeld met de gemeenten Nederweert en Weert en er is geconcludeerd dat een eventuele nieuwe meting overbodig is. - Beleid nieuwe aanbieders:
Het nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugdwet met ingang van 1 januari 2022 heeft invloed op de aanzuigende werking van nieuwe zorgaanbieders. Namelijk, de gemeente waar de jeugdige vandaan komt betaald nu de kosten en niet meer de gemeente waar de jeugdige verblijft en staat ingeschreven. Dit laatste kwam met name in onze gemeente veel voor. - Samenwerking jeugdhulp-onderwijs:
Deze samenwerking is het afgelopen jaar vooral gericht op de besteding van de NPO-middelen en het steunpakket sociaal en mentaal welzijn en leefstijl samen met het onderwijs. Het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is een (niet-structureel) investeringsprogramma van het Rijk in scholen en gemeenten om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen. Een deel van de gemeentelijke middelen is en wordt ingezet voor interventies ter bevordering van de weerbaarheid van jongeren. Hiermee wordt de algemene ontwikkeling en het functioneren van jongeren versterkt en de kans op problemen verminderd. Op deze manier wordt geïnvesteerd in het versterken van het voorliggend veld waaruit we in het kader van de taakstelling een structureel rendement kunnen halen.
- Praktijkondersteuners huisartsen:
Vanwege Corona is deze pilot gestagneerd. Momenteel loopt een landelijk proces rondom de Hervormingsagenda Jeugdhulp, waarin besparingsmogelijkheden worden uitgewerkt. Eén van deze mogelijkheden zijn de implementatie van de praktijkondersteuners huisartsen. In het laatste kwartaal van 2022 is gestart met het structureel inbedden van de praktijkondersteuners in de uitvoering. - Mede door de Brede inzet medewerker WSP, het inzetten van de eigen jobcoach en de arbeidsgerichte dienstverlening is het aantal uitkeringen verder gedaald. Door de kwaliteitsinvestering (begeleiding tijdens de start van het werk) is sprake van een duurzame uitstroom.
- Verwervingsstrategie: Met betrekking tot jeugdhulp zijn twee aanbestedingen afgerond en is per 1 januari 2022 gestart met het nieuwe contract. Het betreft de aanbestedingen Wonen samen met alle Midden- Limburgse gemeenten en de aanbesteding Crisis samen met alle Noord- en Midden- Limburgse gemeenten. Gedurende het jaar is geïnvesteerd in de implementatie van deze nieuwe aanbesteding. Voor behandeling met verblijf heeft in 2021 en 2022 een aanbesteding gelopen samen met Noord- en Midden- Limburg en gaan de nieuwe contracten in per 1 januari 2023. Met betrekking tot de Wmo liepen twee aanbestedingstrajecten. Hulp bij het huishouden met de gemeenten Midden- Limburg West met nieuwe contracten per 1 januari 2023 en begeleiding met de gemeenten Midden-Limburg en de MER gemeenten (Maasgouw, Echt-Susteren en Roerdalen) met de beoogde startdatum per 1 januari 2024.
- Verwerving Wmo:
Hulp bij het huishouden:
Deze Wmo maatwerkvoorziening is in 2022 aanbesteed op basis van de inkoopstrategie zoals deze begin 2022 is vastgesteld. Zo is vanuit een gestructureerde aanpak, vanuit de inhoud én relatie, toegewerkt naar een nieuwe aanbesteding. De nieuwe contracten voor deze Wmo maatwerkvoorziening zijn vanaf 1 januari 2023 gestart.
Wmo Begeleiding:
Conform de regionale planning moet de ingangsdatum voor de nieuwe verwerving 1 januari 2024 plaatsvinden. De komende tijd zullen we wekelijks bij elkaar komen en vindt de oriëntatie plaats naar de vorm van samenwerking bij deze samenwerking en zal de verwerving in gang worden gezet.
De opgenomen maatregelen in het plan van aanpak met besparingsmaatregelen “Duurzaam evenwicht sociaal domein” lopen conform de vaste structuur of zijn afgerond en de taakstelling over 2022 is net als over 2021 gerealiseerd.
Samenleving | (bedrag x 1.000) | |||
Primitieve begroting 2022 | Begroting na wijziging 2022 | Geboekt 2022 t/m periode | Realisatie - begroting | |
Lasten | 34.906 | 42.363 | 41.247 | -1.116 |
Baten | -6.411 | -11.477 | -12.626 | -1.149 |
Mutatie reserves | -12 | -786 | -224 | 562 |
Resultaat | 28.483 | 30.099 | 28.397 | -1.702 |