Bestuurlijke samenvatting

Financiële hoofdlijn

Vanaf het jaar 2022 is besloten om het begrotingssaldo van de gemeente Leudal te allen tijde te tonen en niet vooraf te storten in de algemene reserve. Het saldo na de tweede raadsrapportage ad € 2.839.000 voordelig, dit is het vertrekpunt van het saldo van de jaarstukken.

Het jaar 2022 sluit met een positief resultaat van € 7.268.000. Het resultaat van de jaarstukken bevestigd het belang om Zero Based budgeting voor de gehele begroting uit te rollen. Dit als vervolg op de reeds afgeronde pilot.

(bedrag x 1.000)

Voordelig

Nadelig

Verwacht resultaat 2022(bijgestelde begroting)

2.839

Realisatie 2022

7.268

Afwijking t.o.v. verwacht resultaat

4.429

Overzicht belangrijkste verschillen

Voordelig

Nadelig

Meerjarig

Eenmalig

Programma

1

Hoog water

109

109

1

2

Brandweer; huisvesting

136

136

1

3

XTC dumpingen

10

10

1

4

Overig programma 1 onverklaard

31

31

1

5

Promotie toerisme

30

30

2

6

Bestemmingsplannen

92

92

2

7

Leges titel 2 omgevingsvergunningen

85

85

2

8

Openbaar groen

57

57

2

9

Landschapsbescherming

70

70

2

10

Onderhoud vastgoed

845

845

2

11

Overig programma 2 onverklaard

58

58

2

12

Onderwijshuisvesting BO

50

50

3

13

Onderwijshuisvesting SO

34

34

3

14

Evenementensubsidie

30

30

3

15

Tennisbanen

57

57

3

16

Groene sporterreinen

41

41

3

17

Overig programma 3 onverklaard

108

108

3

18

Bescherming gezondheid

43

43

4

19

Armoede

340

340

4

20

WWB

78

78

4

21

Collectief aanvullend vervoer

63

63

4

22

Woningaanpassingen

96

96

4

23

Hulpmiddelen

41

41

4

24

Opvang vluchtelingen Oekraïne

640

640

4

25

Jeugdzorg

1.038

1.038

4

26

Volwassenbegeleiding

104

104

4

27

Hulp in de huishouding

165

165

4

28

Beschermd wonen

300

300

4

29

Overig programma 4 onverklaard

370

286

4

30

Leges titel 1; reisdocumten

59

59

5

31

Overig programma 5 onverklaard

123

123

5

32

Algemene uitkering

262

262

ADM

33

OZB

99

99

ADM

34

Suppletie

113

113

ADM

35

Bijdrage BsGW

100

100

ADM

36

Oninbare posten

62

62

ADM

37

Verhoging rente schatkistbankieren

50

50

ADM

38

Programma ADM onverklaard

144

52

ADM

39

Voormalig bestuur

110

110

OVHD

40

Uitvoeringskosten 3D

382

382

OVHD

41

EC-GEO

30

30

OVHD

42

Programma overhead onverklaard

78

OVHD

43

Onvoorzien

51

ONV

Totalen

5.606

1.178

Totaal verschil t.o.v. verwachte resultaat

4.428

Belangrijkste voor- en nadelen programma 1

01. Hoogwater (incidenteel voordeel € 109.000)
De gemeente heeft na de totstandkoming van de 2e raadsrapportage de tegemoetkoming van het WTS (Wet tegemoetkoming schade bij rampen)  inzake het hoogwater uit 2021 ontvangen. Dit zorgt voor een voordeel van € 109.000 bij de jaarstukken. De kosten met betrekking tot hoog water zijn in een eerder stadium gemaakt.

02. Huisvesting brandweer (incidenteel voordeel  € 214.000)
De uitgaven zijn lager dan geraamd. Dit heeft te maken met het per abuis niet bijstellen van de afschrijvingslasten, die zijn opgenomen voor mogelijke toekomstige nieuwbouw.  Dit resulteert in een voordeel  € 108.000.

De inkomsten met betrekking tot de brandweer zijn € 106.000 hoger dan geraamd. Dit heeft te maken met hogere opbrengsten voor de dotatie en servicekosten. Daarnaast is een bedrag ontvangen voor de afrekening eigenaarsonderhoud.

03. XTC dumpingen (incidenteel voordeel € 10.000)
De kosten voor xtc-dumpingen zijn € 18.000 hoger dan geraamd. Hier staat tegenover dat 75% van deze kosten via een subsidieregeling bij de Provincie worden terugontvangen. In 2022 is in het kader van de xtc-dumpingen € 28.000 ontvangen.

04. Overig programma 1 onverklaard (incidenteel voordeel € 31.000)
Binnen programma 1 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens. Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 31.000 voordelig).

Belangrijkste voor- en nadelen programma 2

05. Toerisme (incidenteel voordeel € 30.000)
Op de post promotie en toerisme zijn geen aanvragen ontvangen op de het begrote bedrag van € 30.000 euro van de subsidieregeling evenementen/recreatie en toerisme gemeente Leudal.

06. Bestemmingsplannen (incidenteel nadeel € 92.000)
Er is een overschrijding op de kosten voor bestemmingsplannen van € 20.000. Dit is ontstaan door externe kosten voor de voorbereiding van het bestemmingsplan Bedrijventerrein Grote Laak in Roggel. Deze kosten zijn voorgefinancierd en worden via een anterieure overeenkomst op de initiatiefnemers verhaald.

07. Omgevingsvergunning ((incidenteel voordeel € 85.000)
Er is een bedrag van € 85.000 meer aan leges ontvangen dan is begroot. We zien een minder grote piek dan voorgaande jaren. De verwachting is dat na het invoeren van de Omgevingswet de baten gaan dalen, omdat enerzijds terughoudend wordt omgegaan in verband met nieuwe, onzekere procedures, waardoor initiatiefnemers afwachtend zijn en anderzijds de inwerkingtreding gaat leiden tot wijzigingen in het te innen legesbedrag.

08. Groen (incidenteel voordeel € 57.000)
In het najaar en winterperiode november-december 2022 is met name ingezet op de inboet en aanplant van bomen. Vervangen en omvormen van plantsoenen is grotendeels verplaatst naar aanvang 2023 (januari-maart) omdat de laatste maanden van 2022 nog relatief groeizaam waren. Hierdoor heeft de Buitendienst meer werk gestoken in het plantsoenonderhoud (met name onkruidbeheersing) dan voorgaande jaren. Derhalve is een deel van het budget voor inboet en omvormen plantsoenen in 2022 niet gebruikt. Dit resulteert in een voordeel van € 57.000.

09. Landschapsbeheer (incidenteel voordeel € 70.000)
Door het faillissement van Stichting IKL en de onduidelijkheid hoe de provincie Limburg het landschapsbeheer wil gaan organiseren is de gemeente Leudal terughoudend geweest met het opstarten en/of voorbereiden van projecten die betrekking hebben op landschapsbeheer. Daarom is een gedeelte van het budget voor landschapsbeheer in 2022 niet besteed. Dit resulteert in een voordeel van € 70.000.

10. Vastgoed (incidenteel voordeel € 845.000)
Op het groot onderhoud vastgoed resteert een overschot van € 845.000 voor het jaar 2022. In 2022 is er terughoudend omgegaan met de uitvoering van groot onderhoud aan de BMV's en de sportaccommodaties. In verband met actualisering van het accommodatiebeleid. Dit met het oog op de toekomst zodat deze gebouwen in de gewenste conditie verkeren. Hierbij wordt in samenspraak met de beheerstichtingen steeds gekeken naar de passende wijze van uitvoering hiervan, afhankelijk van noodzaak en eigendomsvorm.

11. Overig programma 2 onverklaard (incidenteel voordeel € 58.000)
Binnen programma 2 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens.
Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 53.000 voordelig).

Belangrijkste voor- en nadelen programma 3

12. Onderwijshuisvesting BO (incidenteel voordeel € 50.000)
In 2022 is de Verordening materiële financiële gelijkstelling onderwijs vastgesteld. Voor uitvoering van de verordening is in 2022 € 50.000 budget beschikbaar gesteld. In 2022 is geen beroep gedaan op een bijdrage uit deze verordening.

13. Onderwijshuisvesting SO (incidenteel voordeel € 34.000)
Ten behoeve van tijdelijke onderwijshuisvesting van De Ortolaan zijn 2 paviljoens gehuurd. De voor deze paviljoens verschuldigde energie- en bijkomende kosten ad € 34.000 zijn, evenals de volledige doorbelasting van deze kosten aan schoolbestuur Aloysius, niet geraamd.
De financiële afrekening met betrekking tot de noodzakelijke aanpassingen moet nog worden afgerond. Het beschikbare budget van afgerond € 13.400 is daarom via de gecommitteerde reserve overgeheveld naar 2023.

14. Evenementensubsidie (incidenteel voordeel € 30.000)
In 2022 is besloten een bedrag op te nemen van € 100.000 voor evenementensubsidies. Er waren minder aanvragen dan verwacht, hierdoor resteert een bedrag van € 29.864.

15. Tennisbanen (incidenteel voordeel € 57.000)
In 2022 waren € 57.000 minder lasten, o.a. als gevolg van raming afvoeren oude gravel voormalige tennisbanen ad € 62.000 bij Beach Sports Leudal. Dit is in 2022 niet uitgevoerd.

16. Groene sportterreinen (incidenteel voordeel € 41.000)
De kosten zijn in totaal € 41.000 lager dan geraamd, o.a. door lagere uitgaven bij uitbestede werkzaamheden.

17. Overig programma 3 onverklaard (incidenteel nadeel € 108.000)
Binnen programma 3 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens.
Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 108.000 nadelig).

Belangrijkste voor- en nadelen programma 4

18. Bescherming gezondheid (incidenteel voordeel € 43.000)
Budget ad € 43.449 is niet gebruikt. Dit is de raming van de bijdrage aan Venlo inzake bemoeizorg en preventie OGGZ. Achteraf blijkt dat dit per 2022 in de regionale middelen beschermd wonen is opgenomen en dus niet meer apart begroot/betaald hoeft te worden.

19. Gemeentelijk armoedebeleid (incidenteel nadeel € 340.000)
In 2022 is de eenmalige uitkering 2022 van € 250 per huishouden verstrekt ter compensatie van hoge energielasten en hoge inflatie. Een totaalbedrag van € 340.000. Deze uitgaven waren niet geraamd en leiden tot een overschrijding van het budget. De regeling is opgesteld naar aanleiding van motie 13.1 Armoede en bestaanszekerheid in de raadsvergadering van 1 november 2022.

20. WWB (incidenteel nadeel € 78.000)
De rijkssubsidie is in 2022 fors gedaald dan oorspronkelijk geraamd. De definitieve Rijkssubsidie is € 35.000 lager dan geraamd. Na een tweetal bijstellingen en de aanpassingen hiervan in de begroting zijn de uitgaven aan uitkeringen WWB € 43.000 hoger dan geraamd.
Daarnaast zijn de terugontvangsten van verstrekte uitkeringen lager dan geraamd. Dit is het gevolg van het landelijk terugvorderingsbeleid tijdens de Corona periode.

21.Collectief aanvullend vervoer (incidenteel voordeel € 63.000)
Doordat we ook het afgelopen jaar (deels) te maken hadden met COVID-19, maakten minder personen gebruik van het aanvullend vervoer. Hierdoor zijn de vervoerskosten beduidend minder. De vervoerskosten worden jaarlijks door Omnibuzz afgerekend. Tegenover de lagere vervoerskosten van € 75.000 staan ook lagere eigen bijdragen van € 11.750 dan geraamd. De definitieve afrekening vindt plaats middels de jaarrekening 2022 van Omnibuzz in 2023.

22. Woningaanpassingen (incidenteel voordeel € 96.000)
Ten opzichte van de actuele raming zijn de werkelijke uitgaven € 95.900 lager uitgevallen. Dit is mede veroorzaakt doordat een aantal kleine woningaanpassingen pas in 2023 worden afgerond en de facturatie ook dan pas volgt.

23. Hulpmiddelen (incidenteel voordeel € 41.000)
De uitgaven van de reguliere hulpmiddelen vallen ruim € 41.000 lager uit dan de actuele raming. In de tweede raadsrapportage is dit budget nog verhoogd met € 77.000, dit blijkt achteraf een te hoge bijstelling te zijn geweest.

24. Opvang vluchtelingen Oekraïne (incidenteel voordeel € 640.000)
De gemeente heeft in december het tweede voorschot toegekend gekregen ten aanzien van de bekostigingsregeling opvang vluchtelingen uit Oekraïne. Deze is niet geraamd, waardoor een voordeel ontstaat van € 640.000 ten opzichte van de raming. De totale kosten overstijgen de verkregen voorschotten niet.

25. Jeugdzorg (incidenteel voordeel € 1.038.000)
Bij de ambulante hulpverlening is een hogere daling als gevolg van het woonplaatsbeginsel dan vooraf ingeschat. Bij de post jeugd met beperking/jeugd en opvoedhulp resteert daardoor € 721.000. Tevens is er een opvallende daling van de uitgaven bij jeugd GGZ. Hier is een voordeel van € 317.000. Leudal wijkt hier af van de landelijke en regionale ontwikkeling van stijging van het aantal jeugdigen, in Leudal is een daling van het aantal jeugdigen te zien in 2022.

26. Volwassenenbegeleiding (incidenteel voordeel € 51.700)
Het saldo bij volwassenenbegeleiding wordt veroorzaakt door twee posten. In de decembercirculaire 2022 is het bedrag voor de meerkosten Corona bekend geworden. De totale uitgaven zijn niet hoger dan de rijksvergoeding, maar leiden wel tot een nadeel van € 27.400 ten opzichte van de raming omdat dit vooraf niet geraamd kan worden.
De tweede post is een onderschrijding op de Pgb's. Begin 2023 is duidelijk geworden dat € 76.400 van de betalingen niet via het budget van volwassenenbegeleiding dient te lopen, maar via de regionale begroting Beschermd Wonen. Deze correctie is in de rekening 2022 verwerkt waardoor er een onderuitputting is ontstaan ten opzichte van de actuele raming.

27. Hulp bij de huishouding (incidenteel voordeel € 164.500)
Bij hulp bij de huishouding is ook dit jaar een toename te zien als gevolg van het abonnementstarief. In de tweede raadsrapportage is dit budget bijgesteld. Achteraf gezien blijkt de toename minder hoog dan was ingeschat.

28. Beschermd wonen (incidenteel voordeel € 300.000)
Op basis van de concept rekeningcijfers van de MGR is het regionale saldo positiever. Voor Leudal leidt dit tot een verwacht voordeel van € 300.000 ten opzichte van de raming.

29.  Overig programma 4 onverklaard (incidenteel nadeel € 370.000)
Binnen programma 4 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens.
Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 370.000 nadelig).

Belangrijkste voor- en nadelen programma 5

30. Legesproducten  (incidenteel voordeel € 59.000)
De geraamde inkomsten leges titel 1 zijn met € 59.000 overschreden, voornamelijk veroorzaakt doordat het aantal aangevraagde paspoorten bijna verdubbeld is ten opzichte van de raming.”

31. Overig programma 5 onverklaard (incidenteel voordeel € 123.000)
Binnen programma 5 zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens.
Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 123.000 voordelig).

Belangrijkste voor- en nadelen algemene dekkingsmiddelen

32. Uitkering uit het gemeentefonds (incidenteel voordeel € 262.000)
Op basis van de decembercirculaire 2022 ontvangt de gemeente Leudal in totaal € 1.125.039 meer dan geraamd. Door het tijdstip van publicatie van de circulaire in het jaar, kan de begroting hier niet op aangepast worden. Hiervan is € 862.781 gestort in de reserve voor taakmutaties of gebruikt voor de energietoeslag. Per saldo is dit een voordeel van € 262.258 ten gunste van het jaarrekeningresultaat.

33. Opbrengsten OZB (incidenteel voordeel  € 99.000)
De netto opbrengsten ten aanzien van de OZB zijn op basis van de vierde kwartaalrapportage van de BsGW € 99.000 hoger dan geraamd. Dit zorgt voor een positief resultaat ten gunste van het jaarrekeningresultaat.

34. Suppletie BTW en BCF (incidenteel voordeel € 113.000)
De gemeente heeft een suppletie ingediend voor de jaren 2017 tot en met 2021 ten aanzien van de aangifte BTW en BCF. Deze zijn toegekend en uitgekeerd aan de gemeente, waarbij de opbrengsten € 113.000 hoger waren dan geraamd.

35. Bijdrage BsGW (incidenteel voordeel € 100.000)
Door een foutieve raming is een bedrag van € 100.000 minder betaald aan de BsGW ten aanzien van de opgenomen bedragen in de begroting. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 100.000 in deze jaarstukken.

36. Oninbare posten/aanvulling dubieuze debiteuren (incidenteel nadeel € 62.000)
Op basis van de debiteuren stand per 31-12 is de stelpost voor dubieuze debiteuren aangevuld. Daarnaast zijn niet in bare vorderingen als oninbaar verklaard. Beide zijn ten laste gegaan van het resultaat met per saldo een nadeel van € 62.000.

37. Hogere rente schatkistbankieren (incidenteel voordeel € 50.000)
In het laatste kwartaal is rente ontvangen op de aangehouden middelen in het schatkistbankieren. Dit was niet voorzien, daar dit tot en met kwartaal drie niet of nauwelijks aan de orde was. Dit resulteert in een voordeel van € 50.000.

38.  Overig Algemene dekkingsmiddelen onverklaard (incidenteel voordeel € 144.000)
Binnen Algemene dekkingsmiddelen zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens . Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 144.000 voordelig).

Belangrijkste voor- en nadelen Overhead

39.  College van burgemeester en wethouders (incidenteel voordeel € 110.000)
De kosten ten aanzien van het voormalig bestuur zijn lager dan geraamd. Per saldo is een voordeel aanwezig van € 110.000 ten opzichte van de raming.

40. Uitvoeringskosten 3D (Incidenteel voordeel € 382.000)
De middelen die zijn toegevoegd voor de uitvoeringskosten 3D in verband met de regionale samenwerking zijn in 2022 niet volledig benut. Dit heeft te maken met het toevoegen van het budget voor de inwoners met een complexe problematiek. Per saldo is hier een onderbesteding van € 382.000.

41. EC-GEO - BAG werkzaamheden (incidenteel voordeel € 30.000)
De kosten ten aanzien van de EC-GEO zijn € 30.000 lager uitgevallen dan geraamd ten aanzien van de BAG werkzaamheden.

42.  Overig Overhead onverklaard (incidenteel nadeel € 78.000)
Binnen Overhead zijn voor- en nadelen aanwezig die kleiner zijn dan de verantwoordingsgrens . Daarnaast kunnen verschillen ontstaan door onderhoud vastgoed, per saldo opgenomen onder programma 2, interne doorbelastingen en mutaties reserves. Deze onderdelen samen vormen de post overig onverklaard. ( Per saldo € 78.000 nadelig).

Belangrijkste voor- en nadelen Onvoorzien

43. Onvoorzien (incidenteel voordeel € 51.000)
In 2022 zijn er geen zaken ten laste van de post onvoorzien gebracht. Derhalve resteert hier een saldo van € 51.000.

(bedrag x 1.000)

Taakstellingen

Restant 2022

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Vastgoed

60

0

0

0

0

Accommodaties

0

141

141

141

141

Sociaal domein

0

0

0

90

424

Personeel en organisatie

0

0

0

0

0

Taakstelling griffier

50

50

50

50

50

Motie strakker sturen

0

0

0

0

0

110

191

191

281

615

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2023 16:01:40 met de export van 06/01/2023 15:42:42