Kwaliteit

Hoogwaardige kwaliteit dienstverlening

Wat hebben we ervoor gedaan?

Werken aan Kwaliteit
Vanaf het voorjaar van 2022 is de gemeente Leudal gestart met het groeimodel Werken aan Kwaliteit. Het is een organisatiebrede aanpak, met als doel slimmer werken en kwaliteitsdenken nog meer onderdeel te maken van de cultuur.

Om het kwaliteitsdenken te stimuleren is gekozen voor de LEAN filosofie. Mensen kennen LEAN vaak van het werken aan efficiëntie, maar Lean is juist bedoeld om een cultuur van Continu Verbeteren te stimuleren, waarin klanttevredenheid en medewerkerstevredenheid een erg belangrijke rol spelen. In 2022 zijn twaalf collega’s gestart met de Greenbelt opleiding. Zij zijn alle 12 geslaagd voor het theoretisch gedeelte. Begin 2023 wordt de praktijkopdracht afgerond met een daadwerkelijk diploma tot Lean Greenbelt.

Tevredenheidsonderzoeken
Om te weten wat er leeft onder inwoners en ondernemers hebben wij in 2022 diverse tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd. De klanttevredenheid van het kanaal telefonie is in 2022  een geheel jaar gemeten. De gemiddelde score kwam uit op een cijfer 7.7.
WMO voert jaarlijks een onderzoek uit naar de klanttevredenheid. De informatie wordt gebruikt om de dienstverlening te verbeteren.

De Omgevingswet
De Omgevingswet heeft als motto: “ruimte voor ontwikkeling, waarborgen voor kwaliteit”. Daarvoor gelden vier (verbeter)doelen:
1) Inzichtelijk omgevingsrecht,
2) Leefomgeving centraal,
3) Ruimte voor lokaal maatwerk en
4) Snellere besluitvorming.
De wet stelt daarmee geen minimale eisen aan het niveau van dienstverlening, maar dienstverlening is door deze doelen als rode draad verweven. Op het gebied van dienstverlening is vooral van belang dat door de inrichting van de ‘Nieuwe initiatieventafel’ een meer integrale beoordeling van initiatieven, in een vroeg stadium, plaatsvindt. De initiatiefnemer heeft hierdoor sneller duidelijkheid. De initiatiefnemer hoeft ook niet meer zelf langs afdelingen of beleidsvelden, maar krijgt één reactie vanuit de gemeente.

Wat heeft dat gekost?

Hoogwaardige kwaliteit dienstverlening

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Geboekt 2022 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Burgerzaken

63

82

40

-42

Totale Lasten

63

82

40

-42

Baten

Burgerzaken

0

0

0

0

Totale Baten

0

0

0

0

Mutatie reserves

0

-125

-104

21

Resultaat

63

-43

-64

-21

Burgerzaken
De transformatie van het vakgebied burgerzaken is een proces van enkele jaren, waarin we bouwen aan een drietal hoofdonderwerpen. We zetten in op het uitbreiden van kennis en expertise, we digitaliseren en automatiseren onze producten en processen en vernieuwen onze dienstverlening aan de burger. Mede door de opvang van de Oekraïense vluchtelingen zijn niet alle onderdelen in 2022 afgerond. Hierdoor vindt een aantal onderdelen plaats in 2023.
Het restant budget van € 21.000 wordt via gecommitteerde reserve overgeheveld naar 2023.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2023 16:01:40 met de export van 06/01/2023 15:42:42