Ondersteuning

Beter passende ondersteuning

Wat hebben we ervoor gedaan?

Oekraïense vluchtelingen
In 2022 zijn er in totaal 76 Oekraïense vluchtelingen opgevangen in de gemeentelijke opvang en in totaal rond de 174 in de particulieren opvang. Dit aantal is relatief “laag” en heeft te maken met het feit dat er weinig wisselingen zijn geweest in de gemeentelijk opvang.
Hierbij heeft de gemeente de taak om in onderwijs, leefgeld en zorg te voorzien.
Voor onderwijs en opvang voor deze kinderen is zoveel mogelijk aangesloten bij bestaande regelingen en voorzieningen. Voor volwassenen zijn er in samenwerking met Bibliocenter taallessen gestart.
Daarnaast is een groot aantal volwassenen door de gemeente begeleid naar werk.
In samenwerking met Vluchtelingenwerk is er op de gemeentelijke opvanglocatie een wekelijks spreekuur opgestart.
Ook zijn er verschillende tolken en vrijwilligers actief in de alledaagse begeleiding van de vluchtelingen wonend op de gemeentelijke opvanglocaties. Daarnaast zijn er bijna 2.700 ambtelijke uren besteed aan het verzorgen van opvang voor de Oekraïense vluchtelingen.

Participatiewet
Levensonderhoud
Het aantal banen met een loonkostensubsidie is in 2022 gestegen van 51 naar 75.
Het uitkeringsbestand is gedaald van 333 naar 323. In 2022 is sprake geweest van een dip in de economische ontwikkeling. Ondanks deze dip is het toch gelukt om meer mensen uit te plaatsen richting werk.

Armoede
Door snel stijgende energiekosten en een oplopende inflatie heeft de kostencompensatie centraal gestaan in het armoedebeleid. In 2022 is de uitvoering opgepakt van de energietoeslag die door de Rijksoverheid in het leven is geroepen. Hiermee was een bedrag gemoeid van ongeveer € 1,6 miljoen.
Daarnaast is een lokale regeling gemaakt om de gestegen kosten van levensonderhoud op te vangen. Een eenmalige uitkering van € 250 is verstrekt aan huishoudens met een inkomen tot 150 % van het sociaal minimum.

Van het opstellen van een nieuw armoedebeleid werd afgezien. Het uitvoeringsplan is geëvalueerd en vernieuwd in een uitvoeringsplan voor de komende jaren.

Schuldhulpverlening
De ervaringen met de vroegsignalering zijn in kaart gebracht.
Het uitwisselen van informatie loopt tegen de grenzen van de privacywetgeving aan. Gezocht is en wordt naar mogelijkheden om hier flexibel me om te gaan. De BSGW is dit jaar aangesloten als signaalpartner voor de vroegsignalering.

Inburgering
De leerroutes in de inburgering zijn in 2022 aanbesteed. Gilde Educatie zorgt voor het lesgeven in de B1- en Z-leerroute en Gilde opleidingen verzorgt de onderwijsroute.
De praktijkcomponent en het theoriegedeelte van de module Arbeid en Participatie is in handen van ons eigen MensOntwikkelBedrijf.
Bij vestiging in de gemeente worden de inburgeraars meteen gesproken en toegeleid naar de inburgeringscursussen. 16 personen zijn in 2022 gestart met de inburgeringscursus.

Laaggeletterdheid
In 2022  is een taalakkoord afgesproken en ondertekend door Stichting Lezen en Schrijven, Bibliocenter, Synthese en gemeente. Samen wordt de laaggeletterdheid aangepakt. Een bij de provincie ingediend subsidieverzoek is gehonoreerd. Met deze subsidie wordt het opsporen van laaggeletterden pro-actief opgepakt.

Wmo
Ook in 2022 is het uitvoeren van een aantal besparingsmaatregelen doorgegaan. Denk bijvoorbeeld aan het opschonen van het hulpmiddelenbestand en het inzetten van de structurele overleggen met de grootste aanbieders. Om meer inzicht te krijgen in het geheel van de toegang en werkwijze hebben we een (regionaal) vervolg gegeven aan de (data)rapportages binnen de Wmo. Dit maakt de eerste lokale en regionale inzichten en feitelijkheden binnen de Wmo zichtbaar.

Toegang Wmo
De toegang bepaalt een groot gedeelte van het gebruik aan voorzieningen (indicaties). Ook is de toegang een draaiknop in het terugverwijzen van ondersteuningsvragen die in het voorliggende veld kunnen en moeten worden opgepakt, alsmede in het tijdig afschalen van ondersteuning die ook door lichtere vormen worden vervangen. Met de implementatie van de nieuwe verwerving per 2023 krijgt de toegang een betere positie zodat zij een belangrijke rol pakken in het behalen van de doelstellingen.

Hulp bij het huishouden en begeleiding volwassenen
De invoering van het abonnementstarief ingaande 1 januari 2019 gaat gepaard met een blijvende aanzuigende werking met betrekking tot maatwerkvoorzieningen in de Wmo. Concreet heeft zich dit vertaald in een toename van het aantal meldingen en aanvragen binnen de Wmo. Met name op het gebied van huishoudelijke hulp zien we een blijvende, maar lichte stijging, van de aanvragen in 2022. Het verschil van december 2021 versus december 2022 is een stijging van 3% (28 cliënten hbh).

Met betrekking tot de maatwerkvoorziening begeleiding zien we een afname in de indicaties, namelijk -3% (- 10 cliënten BG). Dit komt door een nadrukkelijkere toepassing van beleid door de toegang die is ingezet en wellicht deels ook door COVID-19. In verband met COVID-19 en het in stand houden van voorzieningen zijn ook in 2022. aan zorgaanbieders garantieomzetten betaald. Bij de hulp bij de huishouding maakten de betreffende aanbieders hiervan geen gebruik.
Zonder maatregelen van het Rijk is het voor de gemeente zeer moeilijk de uitgaven te beperken.

Opvang en beschermd wonen volwassenen
Ook is er vanaf 1 januari 2022 hard gewerkt aan de regionale samenwerking met betrekking tot de taken van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Deze taken maken onderdeel uit van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo).

De gemeente Venlo was de centrumgemeente voor de gemeenten in Noord- en Midden-Limburg. Venlo was tot 2022 door de overige gemeenten gemandateerd om deze taken binnen het rijksbudget uit te voeren. Aan deze situatie is met ingang van 1 januari 2022 een einde gekomen. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor een gezamenlijk regionale beleidsagenda opgesteld met daarbij regionale uitvoeringsafspraken. Hierdoor zal de kwaliteit en continuïteit van deze dienstverlening gewaarborgd blijven binnen iedere gemeente. Dit plan met regionale uitvoeringsafspraken is ook door onze gemeente vastgesteld en zorgt ervoor dat de gemeente Leudal de toegang lokaal zal blijven organiseren, ook in de aankomende jaren.   

Verwerving Wmo
Met betrekking tot de Wmo is in 2022 1 regionale aanbestedingen afgerond, namelijk Hulp bij het Huishouden. Het proces voor de verwerving van 'Wmo Begeleiding’ loopt nog en zal eind 2023 afgerond zijn. Hiervoor zullen vanaf 1 januari 2024 nieuwe contracten ingezet worden voor de regio Midden Limburg wet én de MER gemeenten (Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen).

Jeugdzorg

Praktijkondersteuners huisartsen Jeugd
In mei 2020 is met de notitie “Reflectie op het jeugdstelsel en nieuwe impulsen transformatie” de pilot Praktijkondersteuner huisartsen (POH Jeugd) gestart. Deze pilot had het doel om de transformatie van het sociaal domein, in het bijzonder het jeugddomein, nieuwe impulsen te geven gericht op verbetering van kwaliteit, normaliseren en het terugdringen van kosten.

Voor de jaren 2020, 2021 en 2022 heeft het CJG extra subsidie ontvangen om in Midden-Limburg West hun formatie Jeugd- en Gezinswerkers (tijdelijk) uit te breiden en in te zetten als POH Jeugd bij huisartsen. Deze subsidie is verstrekt uit het regionale Transformatiefonds Midden- Limburg West (bijdrage van het Rijk). In de pilotfase zijn in elke gemeente in twee huisartsenpraktijken een POH Jeugd ingezet. In 2022 is een evaluatie gedaan waaruit blijkt dat huisartsen, professionals en jeugdigen in alle drie de gemeenten positieve effecten zien. De inzet van POH Jeugd zorgt voor verbreding van de beschikbaarheid van laagdrempelige opvoed- en opgroeihulp dichtbij huis en draagt daardoor aan de transformatieopdracht op het gebied van normaliseren. Het leidt tot beter passende en efficiëntere ondersteuning, omdat een POH Jeugd bij de start een bredere intake kan doen naar hulpvraag, systeem en leefsituatie van een jeugdige. Bij vraagstukken op meerdere leefgebieden en/of gezinsleden kan de POH Jeugd een beter op elkaar afgestemd plan van aanpak opstellen. Doordat voor minder cliënten gespecialiseerde hulp ingezet hoeft te worden en/of voor een specifieker onderdeel van de hulpvraag is de inzet van de POH Jeugd kosteneffectief.

Omdat de POH Jeugd is opgenomen als één van de maatregelen die moet bijdragen aan de transformatie en de financiële beheersbaarheid in de landelijke Hervormingsagenda 3.0, het plan van aanpak Duurzaam evenwicht in het sociaal domein en de gemeentelijke Zomernota 2023-2026, is in 2022 een voorstel voorbereid om vanaf 2023 de POH Jeugd uit te breiden en structureel in te zetten.

Pilot Lokaal Behandelteam
In oktober 2020 is in Midden- Limburg West een pilot Lokaal behandelteam (verder te noemen: behandelteam) gestart ter verbetering van de kwaliteit van de jeugdhulp. Het behandelteam bestaat uit behandelaren van 7 aanbieders. De behandelaren zijn vanuit de moederorganisaties in een lokaal gezamenlijk team gepositioneerd. Dit team biedt aanvullend en in samenwerking met het CJG lokaal behandeling aan jeugdigen die dat nodig hebben. Door de samenwerking met het CJG, kan vaker volstaan worden met door het CJG geleverde (goedkopere) ambulante basisjeugdhulp. Als toch behandeld moet worden, kan het behandelteam direct de juiste behandeling inzetten en in samenwerking met het CJG lokaal beter afschalen, wat leidt tot het effectiever inzetten van gespecialiseerde jeugdhulp (en een afname van de kosten).

Begin 2022 is uit de evaluatie gebleken dat er positieve ervaringen zijn behaald op casusniveau. Tegelijkertijd konden er nog geen definitieve conclusies getrokken worden, omdat het aantal casussen door corona minder was dan verwacht. Vanuit alle partijen werd de wens uitgesproken om door te gaan om meer ervaring op te doen. Vervolgens bleek dat vier GGZ wegens personeelsproblemen de benodigde FTE niet konden leveren en  is er intensief met de aanbieders afzonderlijk en gezamenlijk gesproken hoe de doorstart toch gerealiseerd kan worden. Hiertoe is een document “Doorstart van het Lokaal Behandelteam” opgesteld. Met dit voorstel wordt een doorstart voor 2023 en 2024 voorgesteld.

Pilot Aanpassing Toegang
Samen met zes aanbieders, het CJG en de jeugdregio Midden-Limburg Oost startte in het tweede half jaar van 2021 de pilot Aanpassing Toegang. In deze pilot zijn ervaringen opgedaan met het verminderen van administratieve lasten en bovenal het versnellen van het proces voor ouders en jeugdigen door een versterkte positie van het CJG in het toegangsproces naar gespecialiseerde jeugdhulp. De ervaringen in de pilot zijn succesvol. In 2022 heeft de evaluatie plaatsgevonden en is de werkwijze uit de pilot structureel geborgd.

Pilot MDA++
In de Wmo 2015 en de Jeugdwet staat dat gemeenten een advies- en meldpunt moeten hebben voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Dit wordt vormgegeven door Veilig Thuis. In 2022 is met Veilig Thuis de pilot MDA++ voorbereid. Deze pilot start in 2023 voor de duur van 3 jaar. MDA++ staat voor een systeemgerichte, multidisciplinaire, intersectorale en specialistische aanpak van ernstig en langdurig huiselijk geweld en kindermishandeling en is bedoeld voor een kleine doelgroep waarbij langdurige onveiligheid speelt en waarbij de reguliere aanpak niet toereikend is. Door in de pilot MDA++ te werken met een regionaal team van specialisten, sorteren we voor op het regionaal veiligheidsteam van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming. MDA++ en het Toekomstscenario hebben namelijk een vergelijkbaar doel, werkwijze en overlap in ketenpartners.

Verwerving Jeugd

  • Segment 1 Opname vervangende behandeling en verblijf met behandeling Jeugd
    De drie Jeugdregio’s (Noord-Limburg, Midden-Limburg Oost en Midden-Limburg West) werken sinds 2020 samen in het verwervingstraject voor het segment 1. De verwerving heeft in 2022 geleid tot het afsluiten van overeenkomsten per 1 januari 2023 met twee combinaties van vertrouwde aanbieders uit onze regio. Met deze samenwerkingsverbanden is er een integrale aanpak mogelijk en gaan we samen invulling geven aan de (transformatie) doelstellingen binnen dit segment.
  • Segment 2 Wonen
    Dit segment is samen met de jeugdregio's Midden- Limburg Oost aanbesteed. Binnen het segment Wonen gaat het om pleegzorg, gezinshuizen, kleinschalige woon- leefgroepen, zelfstandig wonen training en logeren. Het eerste jaar is voorbij en is aan te duiden als de implementatiefase die vooral in het teken heeft gestaan van het afstemmen met aanbieders en toegang, voeren van contractgesprekken en het vormgeven aan KPI's en de monitoring.
  • Segment 3 en 4 Ambulante hulpverlening/dagbehandeling en dagbesteding
  • De eerste stappen zijn genomen om deze segmenten per 1 januari 2025 te gaan aanbesteden. Er is besloten om samen met de jeugdregio Midden- Limburg Oost een gezamenlijke verkenning te doen en in Midden- Limburg West is een analyse van de uitgaven gestart ter voorbereiding van de aanbesteding.
  • Segment 5 Crisis
  • Dit segment is samen met de jeugdregio's Noord- Limburg en Midden- Limburg Oost aanbesteed. Binnen het segment Crisis gaat het om integrale crisishulp waar toegang en crisishulp zijn samengevoegd, waardoor een samenwerkingsverband van aanbieders  in een sluitend crisisproces crisissen zo snel mogelijk stabiliseren en terugdringen. Het eerste jaar is voorbij en is aan te duiden als de implementatiefase die vooral in het teken heeft gestaan van het afstemmen met aanbieders en toegang, voeren van contractgesprekken en het vormgeven aan KPI's en de monitoring.

Samenhang Jeugdhulp en Onderwijs
De gemeenten in Midden-Limburg, de Samenwerkingsverbanden primair- en voortgezet onderwijs en de schoolbesturen werken al verschillende jaren samen aan de verbinding van onderwijs en jeugdhulp. Er zijn gezamenlijk al activiteiten uitgevoerd o.a.: pilot individuele begeleiding in de kinderopvang of het onderwijs, aanpassing nadere regels jeugdhulp, pilot knooppunt-overleggen en de aanpak thuiszitters. In 2022 is geconstateerd dat we in Midden Limburg op een meer gestructureerde wijze de samenwerking goed moeten gaan vormgeven en dat we een gezamenlijke agenda moeten gaan opmaken en uitvoeren. Hiertoe hebben gemeenten in 2022 een gezamenlijk opgaveplan gemaakt dat in 2023 in uitvoering moet gaan.

Nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugd
Met ingang van 1 januari 2022 zijn we uitvoering gaan geven aan het nieuwe woonplaatsbeginsel. In dit kader hebben administratieve verhuizingen van jeugdigen plaatsgevonden. In onze gemeente verbleven veel jeugdigen met een voogdijmaatregel waar de kosten voor jeugdhulp met ingang van 1 januari 2022 niet meer voor ons zijn, maar voor de gemeente waar de jeugdige vanaf kwam. In Leudal is het financieel resultaat van dit nieuwe woonplaatsbeginsel groot: onze jeugduitgaven zijn met ongeveer 2 miljoen gedaald (omdat we minder inkomsten ontvangen zijn ook de budgetten in de begroting 2022 verlaagd).

Ontwikkeling Regionaal Expertteam Midden-Limburg
Naar aanleiding van een landelijke opdracht hebben de jeugdregio’s Midden-Limburg Oost en West in 2018 een regionaal expertteam (RET) ingericht. Het RET bestaat uit een groep gedragswetenschappers van de grootste aanbieders en de belangrijkste toegangen aangestuurd door een onafhankelijk voorzitter. Het RET heeft als doel de meest complexe (en vastgelopen) problematieken van jeugdigen op te pakken en te zorgen voor een maatwerkoplossing.

In september 2021 hebben de zeven Midden-Limburgse gemeenten besloten het RET door te ontwikkelen op basis van de nieuwe richtlijnen van de VNG. Dit betekende dat het RET in 2022,
naast de consultatie- en adviesfunctie (functie 1) is uitgebreid met de functie procesregie (functie 2), de functie signaleren en adviseren (functie 3) en de functie leren van complexe casussen. In het eerste half jaar van 2022 heeft ook een evaluatie plaatsgevonden en zijn de actiepunten voor 2023 vastgesteld.

Gedwongen kader: Afronding Doorbraakaanpak
In november 2019 publiceerden de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en de Inspectie Justitie en Veiligheid het rapport ‘Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd’. Naar aanleiding van dit rapport zijn de gecertificeerde instellingen in opdracht van het ministerie samen met hun accounthoudende jeugdzorgregio aan de slag gegaan met een plan van aanpak. In Limburg is de regio Zuid-Limburg accounthoudende jeugdzorgregio voor Bureau Jeugdzorg Limburg, maar werkten we met de vier jeugdzorgregio’s nauw samen met onze drie gecertificeerde instellingen (BJZ, WSG en LdH) aan het plan van aanpak. Op casusniveau is de doorbraakaanpak gericht op het tijdig realiseren van passende jeugdhulp voor jeugdigen met een maatregel. Deze casuïstiek is met de jeugdbeschermer, CJG en beleid opgepakt. In maart 2022 ontvingen we de eindconclusie van de betrokken Inspecties (Gezondheidszorg en Jeugd én Justitie en Veiligheid). De inspecties hebben vertrouwen in onze verbeterkracht.

Gedwongen kader: Nieuwe subsidieregeling  
Na een intensief proces is in 2022 is een nieuwe subsidieregeling voor Jeugdbescherming en Jeugdreclassering vastgesteld. Met deze subsidieregeling wordt de uitvoering van het gedwongen kader geborgd en kunnen de door de Rechter opgelegde kinderbeschermingsmaatregelen uitgevoerd worden door de gezinsvoogden van de gecertificeerde instellingen. De jeugdbescherming staat (landelijk) flink onder druk. Daarom zijn deze tarieven voor 2023 verhoogd om de GI’s in staat te stellen de werkdruk te verlagen en meer tijd te besteden aan de jeugdigen en gezinnen.

Wat heeft dat gekost?

Beter passende ondersteuning

(bedrag x 1.000)

Primitieve begroting 2022

Begroting na wijziging 2022

Geboekt 2022 t/m periode

Realisatie - begroting

Lasten

Participatie integratie

134

2.337

2.256

-81

WMO

8.689

8.902

8.544

-358

Jeugdhulp

10.223

11.504

10.506

-998

Participatie sociale zekerheid

4.609

6.095

7.432

1.337

Participatie Inkomen

5.889

5.035

4.931

-104

Participatie levensonderhoud

199

1.087

1.106

19

Totale Lasten

29.743

34.960

34.775

-185

Baten

Participatie integratie

0

-1.224

-2.038

-814

WMO

-334

-2.771

-3.053

-282

Jeugdhulp

0

0

-9

-9

Participatie sociale zekerheid

-40

-40

-144

-104

Participatie Inkomen

-5.664

-4.930

-4.834

96

Participatie levensonderhoud

-78

-893

-842

51

Totale Baten

-6.116

-9.858

-10.920

-1.062

Mutatie reserves

-12

-299

-41

258

Resultaat

23.614

24.803

23.814

-989

Opvang Vluchtelingen
In 2022 zijn uitgenodigde Vluchtelingen geplaatst. Het Rijk verstrekt hiervoor een extra bijdrage van € 500 per geplaatste statushouder.

Inburgering
Gemeenten zijn vanaf 1-1-2022 verantwoordelijk voor de Inburgering.
Van het Rijk ontvangen we middelen voor de uitvoering van de Inburgering op basis van een inschatting van te huisvesten statushouders en het aandeel inburgeraars hierin.
Afrekening van de uitbestede werkzaamheden vindt plaats op basis van uitgaven. Het aantal dat door het Rijk is ingeschat is in 2022 hoger geweest dan het aantal geplaatste statushouders. Hierdoor zijn minder statushouders gestart met de inburgering.
De restant budgetten voor de inburgering afgerond € 258.600 zijn via de gecommitteerde reserve overgeboekt naar 2023.

Gemeentelijk armoedebeleid
In 2022 is de eenmalige uitkering 2022 van € 250 per huishouden verstrekt ter compensatie van hoge energielasten en hoge inflatie. Een totaalbedrag van € 340.000. Deze uitgaven waren niet geraamd en leiden tot een overschrijding van het budget. De regeling is opgesteld naar aanleiding van motie 13.1 Armoede en bestaanszekerheid in de raadsvergadering van 1 november 2022.
De terugbetalingen van bijzondere bijstand zijn in 2022 hoger geweest dan geraamd.
Daarnaast is een subsidie van € 56.800 ontvangen van de Provincie voor Laaggeletterdheid. Deze middelen worden in 2023 besteed en zijn daarom via de balans meegenomen naar 2023.

WWB
De Rijkssubsidie is in 2022 fors gedaald dan oorspronkelijk geraamd. De definitieve Rijkssubsidie is € 35.000 lager dan geraamd. Na een tweetal bijstellingen en de aanpassingen hiervan in de begroting zijn de uitgaven aan uitkeringen WWB € 43.000 hoger dan geraamd.
Daarnaast zijn de terug ontvangsten van verstrekte uitkeringen lager dan geraamd. Dit is het gevolg van het landelijk terugvorderingsbeleid tijdens de Corona periode.

IOAW
Het aantal inwoners die een IOAW uitkering ontvangen is in 2022 afgenomen. Hierdoor zijn de uitgaven € 15.000 lager geweest dan geraamd.
Er zijn geen terugbetalingen geweest op verstrekte uitkeringen.

IOAZ
Het aantal mensen met IOAZ uitkering is in 2022 gestegen van 1 naar 3 uitkeringen. De uitgaven zijn daardoor met € 7.300 toegenomen ten opzichte van de raming.

BBZ niet-starters
In 2022 is de Coronasteun voor ondernemers vervallen. Ondernemers konden voor ondersteuning een beroep doen op ondersteuning waaraan minder verplichtingen vast zaten dan aan de BBZ.
Het betrof de zogenaamde BBZ-light. Door deze tijdelijk regeling zijn de kosten hoger dan aanvankelijk geraamd.
Het landelijke regime tijdens de coronaperiode was er op gericht dat geen terugvorderingen zouden plaatsvinden. Hierdoor zijn de baten lager dan vooraf geraamd.

Schuldhulpverlening
In 2022 is minder gebruik gemaakt van de schuldhulpverlening. De stijging die werd verwacht (na Corona) is in 2022 nog uitgebleven. Ten opzichte van de raming resteert er € 10.800 op het budget.

Collectief aanvullend vervoer
Doordat we ook het afgelopen jaar (deels) te maken hadden met COVID-19, maakten minder personen gebruik van het aanvullend vervoer. Hierdoor zijn de vervoerskosten beduidend minder. De vervoerskosten worden jaarlijks door Omnibuzz afgerekend. Tegenover de lagere vervoerskosten van € 75.000 staan ook lagere eigen bijdragen van € 11.750 dan geraamd. De definitieve afrekening vindt plaats middels de jaarrekening 2022 van Omnibuzz in 2023.

Woningaanpassingen
Ten opzichte van de actuele raming zijn de werkelijke uitgaven € 95.900 lager uitgevallen. Dit is mede veroorzaakt doordat een aantal kleine woningaanpassingen pas in 2023 worden afgerond en de facturatie ook dan pas volgt.

Hulpmiddelen
De uitgaven van de reguliere hulpmiddelen vallen ruim € 41.000 lager uit dan de actuele raming. In de tweede raadsrapportage is dit budget nog verhoogd met € 77.000, dit blijkt achteraf een te hoge bijstelling te zijn geweest.

Volwassenbegeleiding / Hulp bij de huishouding
In de tweede raadsrapportage is de raming bijgesteld op basis van de verwacht prognose. Bij begeleiding is voor het eerst in jaren een stijging te zien. De oorzaak hiervan ligt in de cliënten Beschermd Thuis dat per 1-1-2022 onderdeel uitmaakt van het budget voor begeleiding. Ten opzicht van de raming zijn de uitgaven voor zorg in natura met € 27.400 overschreden. Dit is met name als gevolg van de meerkosten corona. In het raadsvoorstel van de decembercirculaire 2022 (maart 2023) is aangegeven dat zowel de rijksvergoeding als de uitgaven worden verwerkt in de jaarrekening 2022. De uitgaven zijn niet hoger dan de rijksvergoeding. Door het moment van de bekendmaking vanuit het Rijk was het niet mogelijk om in de raming reeds met deze uitgaven rekening te houden. Bij de PGB is een onderschrijding van € 85.500. In de tweede raadsrapportage is nog een verhoging geweest van € 60.000 aangezien een stijging van de PGB's was te zien, met name door duurdere PGB's Beschermd Thuis. Het verschil van € 85.500 positief wordt voor € 76.400 verklaard doordat begin 2023 duidelijk is geworden dat in de uitgaven PGB's ook een aantal betalingen zaten die bekostigd worden uit het regionale budget voor Beschermd Wonen en die dus niet ten laste van het budget begeleiding dienen te lopen. De SVB die de PGB's uitvoert geeft helaas geen specificatie van de bedragen, waardoor dit alleen achteraf valt te herleiden.

Bij de hulp bij de huishouding zien we wederom een toename als gevolg van het abonnementstarief. Dit is weliswaar een lichte toename ten opzichte van eerdere prognoses die we gedaan hebben. In de tweede raadsrapportage is daarom het budget voor zorg in natura (ZiN) en Pgb gezamenlijk met € 210.000 verhoogd. Bij de jaarrekening 2022 blijken de werkelijke uitgaven lager dan verwacht en resteert op deze budgetten per saldo € 164.500 ten opzichte van de actuele raming.

Beschermd wonen
In de tweede raadsrapportage is het verwachte regionale saldo geactualiseerd op basis van de ontvangen informatie van de MGR. Op basis van de concept jaarrekeningcijfers is het saldo € 300.000 positiever en dit is reeds verwerkt in de cijfers als nog te ontvangen bedrag. De definitieve jaarrekeningcijfers volgen uit de jaarstukken van de MGR. Een eventuele afwijking wordt meegenomen in 2023.

Jeugdzorg
Met ingang van 1 januari 2022 is het woonplaatsbeginsel van kracht. Het resultaat met betrekking tot jeugdzorg wordt mede hierdoor bepaald. Op 1 januari 2022 is een andere gemeente verantwoordelijk geworden voor 51 jeugdigen uit Leudal. Leudal is verantwoordelijke geworden voor 11 nieuwe jeugdigen. Per saldo een afname van 40 jeugdigen als gevolg van het woonplaatsbeginsel. In de budgetten is rekening gehouden met een afname van uitgaven als gevolg van het woonplaatsbeginsel van € 1.271.224. Dit is 85% van de lagere Rijksvergoeding. In de tweede raadsrapportage is op basis van een actuele prognose geconstateerd dat het rekening houden met 15% (€ 224.334) risico in de budgetten niet nodig was. In totaliteit is toen € 635.000 afgeraamd.  Het totale budget voor jeugdzorg is daarmee uitgekomen op € 11.415.220. De gerealiseerde uitgaven jeugdzorg bedragen € 10.388.131, waardoor het restant € 1.027.089 positief bedraagt. Dit is 9% van het totale budget. De daling in de uitgaven zien we vooral terug in de verblijfsvoorzieningen (segment 1 verblijf met behandeling en segment 2 Wonen) en de gecertificeerde instellingen (kinderbeschermingsmaatregelen). Bij de ambulante hulpverlening zien we een hogere daling als gevolg van het woonplaatsbeginsel dan vooraf ingeschat. Bij de post jeugd met beperking/jeugd en opvoedhulp resteert € 721.000 ten opzichte van de actuele raming.
Op de overige budgetten van jeugdzorg zijn lichte over- en onderschrijdingen te zien die tegen elkaar wegvallen. Opvallend is de daling van de uitgaven bij jeugd GGZ van € 317.000. Regionaal (maar ook landelijk) zien we een stijging van aantal jeugdigen en een verzwaring van de hulpverlening (gemiddelde kosten per jeugdigen stijgen). In Leudal is echter sprake van een daling van het aantal jeugdigen en een daling van de uitgaven (de gemiddelde kosten per jeugdigen stijgen ook in Leudal), wat niet toe te schrijven is aan het woonplaatsbeginsel.

Opvang vluchtelingen Oekraïne
De gemeente heeft in december het tweede voorschot toegekend gekregen ten aanzien van de bekostigingsregeling opvang vluchtelingen uit Oekraïne. Deze is niet geraamd, waardoor een voordeel ontstaat van € 640.000 ten opzichte van de raming. In de eerste en tweede raadsrapportage zijn conform de boekingsvoorschriften de kosten geraamd en hebben daar geleid tot een nadeel. De totale kosten in 2022 overstijgen de verkregen voorschotten niet.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2023 16:01:40 met de export van 06/01/2023 15:42:42