Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij
Westrom
Westrom
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
- Uitvoering Wet sociale werkvoorziening (WsW)
- Zoveel mogelijk inwoners arbeid bieden in een beschutte werkomgeving. In de komende jaren wordt de
- sociale werkvoorziening afgebouwd
Belang
De 5 gemeenten in Midden-Limburg zijn eigenaar van Westrom. In het dagelijks bestuur is Leudal vertegenwoordigd door 1 wethouder. In het algemeen bestuur door 2 wethouders.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage bestaat uit 2 bedragen: de gemeentelijke bijdrage voor de loonkosten, deze wordt verdeeld op basis van het aantal SW-ers per gemeente: en de bijdrage in de huisvestingskosten. deze wordt verdeeld op inwoneraantal
Bijdrage
€ 387
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 4.151
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 4.073
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 4.176
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 4.549
Resultaat
€ 261.773
Ontwikkeling 2023
Ondanks de moeilijke periode tijdens de Coronacrisis heeft Westrom het jaar positief afgesloten. De opgave om te komen tot verlaging van de gemeentelijke bijdrage is in 2022 goed opgepakt. Op diverse onderdelen zijn goede resultaten behaald: het ziekteverzuim is laag gebleven,
De doorontwikkeling van de Participatiewet is met een negatief resultaat afgesloten. Dit heeft ook gevolgen voor Westrom. Inmiddels is een discussie gestart over de toekomstscenario's voor Westrom.
Deze scenario's worden vertaald in de strategische visie van Westrom.Risicobeheer
Het totaal van de gekwantificeerde risico's is € 1,4 miljoen. Deze zijn afgedekt met de weerstandscapaciteit van € 3.306.446 (31-12-2022).
- Verbonden partij
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Veiligheidsregio- Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
• De veiligheidsregio voert taken uit op het gebied van
rampenbestrijding, crisisbeheersing, brandweerzorg en
Geneeskundige Hulp bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en
levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen
aan programma 1
• De GGD maakt ook onderdeel uit van de veiligheidsregio.
De GGD is een uitvoeringsorganisatie op het gebied van de
Wet Publieke Gezondheid (WPG) en heeft van daaruit een
belangrijke taak bij de realisatie van doelstellingen in
programma 1
• Verder voert de veiligheidsregio taken uit op het gebied
van de WMO (maatschappelijke opvang, verslaving- en
bemoeizorg). Daarmee wordt een bijdrage aan programma
1 geleverdBelang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur. Afvaardiging burgemeester namens Leudal
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 4.024
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 7.683
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 58.712
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 6.551
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 52.433
Resultaat
€ 965
Ontwikkeling 2023
Speerpunten:
- Opvang van OekraIners en noodopvang asielzoekers
- Uitvoering visie publieke gezondheid naar 2030 (Vergroten van gelijke kansen op positieve gezondheid en het makkelijker maken van gezond leven);
- Uitvoering repressief Organisatie plan waarin keuze zijn gemaakt in de toekomstbestendige inrichting repressieve functies;
- Internationale samenwerking en natuurbrandbestrijding;
- informatie-gestuurd werken.
Risicobeheer
In de nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen van de VRLN is bepaald dat de VRLN een weerstandsvermogen aanhoudt op grond van het vastgestelde risicoprofiel. Het risicoprofiel wordt om de drie jaar geactualiseerd. De berekende weerstandscapaciteit is bepaald op € 1.250.000. Dit bedrag wordt aangehouden
- Verbonden partij
Reinigingsdienst Maasland
Reinigingsdienst Maasland
Vestigingsplaats
Haelen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
De reinigingsdienst Maasland voert taken uit op het gebied van inzameling huishoudelijke afvalstoffen, verwijderen van veegvuil, afvalslib en inzameling van bedrijfsafvalstoffen en levert een bijdrage aan de realisatie van de doelstellingen in programma 4.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 2.250
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 987
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 9.509
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 811
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 9.612
Resultaat
- € 76
Ontwikkeling 2023
Speerpunten 2022:
- Beleid op vermindering van huishoudelijk restafval;
- Invoering toekomstige afvalinzameling;
- Bijdragen aan de uitvoering van de Participatiewet;
- Uitbreiding van taken op het gebied van beheer en onderhoud openbare ruimte;
- Verduurzaming van verwerking huishoudelijk afval;
- Uitbreiding van ondergrondse afvalcontainers;
- Samenwerking met Limburgse gemeenten (ASL) en overheidsgedomineerde afvalbedrijven;
- Intensivering communicatie, voorlichting en educatie scholen.
Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen.
De kosten van de gemeenschappelijke regeling zijn inzichtelijk waardoor de risico's beperkt en voldoende beheersbaar zijn. Risicomanagement is voor deze organisatie permanent
een agendapunt. - Verbonden partij
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Gemeenschappelijke regeling
Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
BsGW is een uitvoeringsgerichte organisatie die de belastingheffing en invordering van gemeenten en waterschappen uitvoert. Doel van het samenwerkingsverband is om de belastingheffing en invordering op een kwalitatief hoog niveau en doelmatig te realiseren. De gemeente Leudal is per 1 januari 2013 deelnemer van BsGW.
Belang
In algemeen bestuur is namens Leudal 1 wethouder afgevaardigd.
Bestuurlijk belang
Financieel belang
0
Bijdrage
€ 494
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
- € 889
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 2.000
Eigen vermogen
31-12-2021
- € 362
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 1.714
Resultaat
- € 1.565
Ontwikkeling 2023
Beleidsverantwoording 2022
De beleidsdoelstellingen voor 2022 zijn gerealiseerd.Speerpunten voor 2023 zijn:
- het harmoniseren van processen en heffingsystematieken.
- het starten van de aanbesteding voor de nieuwe belastingapplicatie;
- het herijken van de kostenverdeelmethode;
- het aantal bezwaren / beroepen en daarmee samenhangende proceskosten proberen terug te dringen.
Risico's
- het aantal toenemende bezwaar- en beroepschriften en daarmee samenhangende proceskostenvergoeding vormt een risico. De verwachting is dat de bezwaren en de proceskosten de komende jaren blijven toenemen. BsGW heeft voor de nieuwe aanslagronde 2022 een tegen reclame campagne ingezet om de burgers te bewegen eerst contact met de BsGW op te nemen, alvorens de stap naar een NCNP wordt gemaakt.
Risicobeheer
- Verbonden partij
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Grenspark Maas-Schwalm-Nette
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van het Grenspark is om van het landschappelijk waardevolle grensgebied één regionale grensoverschrijdende identiteit te maken. Dit gebeurt door de recreatieve mogelijkheden binnen de gebieden aan weerszijde van de grens te promoten en te verbeteren. Het coördineert en voert daartoe grensoverschrijdende projecten uit, o.a. met subsidies van de EU. Het levert een bijdrage aan programma 2.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 6
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 3
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 159
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 32
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 48
Resultaat
€ 34
Ontwikkeling 2023
Het Algemeen Bestuur heeft een maximumplafond van €50.000 gestort in de exploitatiereserve en om risico’s in toekomstige jaren te beperken een maximumplafond van
€40.000 aan bestemmingsreserves ingesteld. Grenspark MSN levert een beperkt aantal producten en dienstverleningen, waardoor de bedrijfsvoering kwetsbaar is.
Een substantieel deel van de financiering van het Grenspark MSN hangt af van de subsidiëring door de provincie Limburg en de deelstaat NRW.
Deze zijn voor de periode 2019 tot eind 2022 geborgd.
Een verder risico is de afhankelijkheid van de realisatie van grensoverschrijdende projecten.Risicobeheer
- Verbonden partij
Euregio Rijn-Maas-Noord
Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Doel is het stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, opleiding en onderwijs, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid. De Euregio beheert tevens de verdeling van subsidiemiddelen INTERREG (vierde periode). Het levert een bijdrage aan programma 4.
Belang
Twee leden
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 10
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2023
In 2020 is de Euregio visie 2030 vastgesteld die een leidraad biedt voor de koers van de Euregio de komende jaren. Dit gebeurt onder andere door een grenslandagenda, het grensinformatiepunt en financiering van projecten middels INTERREG-middelen.
Deze koers is nog steeds actueel.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage.
- Verbonden partij
Omnibuzz
Omnibuzz
Vestigingsplaats
Geleen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Omnibuzz heeft haar missie vertaald in enkele concrete doelstellingen:
Iedere doelgroep passend en tijdig vervoer bieden
Continu werken aan kwaliteitsverbetering
Hierbij aansluiten bij al ingezette kanteling in het sociale domein
Vervoersuitgaven beheersbaar houden
Vervoer kunnen blijven garanderen binnen de gemeentelijke begroting en grip op de interne organisatie.Belang
Alle deelnemende gemeenten hebben 1 stem in het algemeen bestuur
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Verdeelsleutel in gemeenschappelijke regeling.
Bijdrage
€ 498
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 4.241
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 3.626
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 4.422
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 1.977
Resultaat
0
Ontwikkeling 2023
Speerpunten 2022:
- Verbetering van het huidig vervoer met oog voor kwaliteit,
beheersbaarheid en de realiteit in de vervoerssector.
- Overleg met de Provincie Limburg over een integrale aanpak middels de
uitwerking van het Ontwikkelplan OV.
- Evaluatie en optimalisatie van de website ikwilvervoer.nl.
- Doorontwikkeling van MijnOmnibuzz.
- Overleg met gemeenten over de invulling van het relatiebeheer en de
overlegstructuur.
- Aanpassing van de afrekensystematiek en de wijziging van de GR
Omnibuzz.
- Verdere uitwerking van beheersmaatregelen op gemeenteniveau,
afhankelijk van besluitvorming individuele gemeenten.
- Doorontwikkeling van informatie- en kennismanagement.
- Structureel toetsen en controleren van de administratieve organisatie,
conform het goedgekeurde auditplan.
- Structurele controle en bijsturen van resultaten en processen via
grondige informatievoorziening, rapportages en risicomanagement binnen
de planning & control cyclus.
- Compliant zijn met geldende wet- en regelgeving, met speciale aandacht
voor digitaleRisicobeheer
- Verbonden partij
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
Doelstelling
Het doel van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling voor de Regionale Uitvoeringsdienst Limburg Noord (GR RUD LN) is om een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te bereiken.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
€ 83
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 211
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 886
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 346
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 1.106
Resultaat
€ 0
Ontwikkeling 2023
De belangrijkste prioriteiten voor de komende jaren zijn de reeds bekende onderwerpen Omgevingswet, ketensamenwerking, het interbestuurlijk programma (IBP) en de aanpak op de inhoudelijke thema’s zoals bijvoorbeeld de wet kwaliteitsborging bouwen, geluid en energie.
Daarnaast is de data over de VTH werkzaamheden een belangrijke pijler. Tenslotte zal de aandacht uitgaan naar de verdere uitwerking op het gebied van de versterking van de RUD Limburg Noord in de vorm van de uitwerking van het plan van aanpak (PVA) doorontwikkeling ODLN.Risicobeheer
De gemeenschappelijke regeling biedt voldoende mogelijkheden om het functioneren van de RUD-organisatie te optimaliseren en in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen zoals de Omgevingswet. De kosten van de GR zijn inzichtelijk waardoor de risico’s beperkt en voldoende beheersbaar zijn.
- Verbonden partij
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord (MGR)
Vestigingsplaats
Venray
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Website
www.sociaaldomein-limburgnoord.nl
Doelstelling
Regionale samenwerking op het gebied van Beschermd Wonen, Maatschappelijke Opvang en Bemoeizorg & Preventie op hoofdlijnen. Dit met als doel om:
• de continuïteit van voorzieningen voor BW, MO en B&P voor inwoners met complexe problematiek te waarborgen;
• de regionale aanpak van de doelgroep als bedoeld in de regiovisie te waarborgenBelang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Aandeel van de verdeelsleutel m.b.t. module 2
Bijdrage
€ 68
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 0
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 287
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 60
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 10.584
Resultaat
€ 353 (module 1 en 2)
Ontwikkeling 2023
- deelname aan de MGR sinds 1-1-2022 n.a.v. doordecentralisatie van het Rijk.
Risicobeheer
O.b.v. hun eigen risico inventarisatie is het benodigd risicoweerstandsvermogen € 395.000.
Overig
- Verbonden partij
Samenwerking Midden-Limburg
Samenwerking Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Per 1-1-2015 is de Samenwerkingsovereenkomst Midden-Limburg van start gegaan middels een bestuursovereenkomst tussen de 7 Midden-Limburgse gemeenten.
Doel van de bestuursovereenkomst SML is:
• Het organiseren van een netwerkstructuur die voor bundeling
en coördinatie zorgt van projecten en trajecten op economisch,
sociaal en fysiek terrein
• Het in de overeenkomst bepaalde laat de publiekrechtelijke
positie en de bevoegdheden van overheden onverletBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,60 per inwoner; proces en organisatiekosten
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage aan Roermond die de budgetten namens de regio beheert.
Bijdrage
€ 22
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 66
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
31-12-2002
€ 194
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
€ 128
Ontwikkeling 2023
SML staat niet op zichzelf. In de omgeving van de 7 gemeenten opereren tal van partijen en maatschappelijke organisaties die samen voor de (brede) welvaart in deze regio gaan, zoals Keyport, OML, Ons WCL.
Samenwerking met ondernemers en samenwerking met andere gemeenten, de provincie en de (EU) is nodig om sterk te staan in de veranderende economie.
De Investeringsagenda Midden-Limburg is daarbij leidend. Ook wordt er gewerkt aan de totstandkoming van een Regiodeal 5e tranche.
Activiteiten en regionale afstemming voor de werkvelden Economie, Energie, Ruimte, Mobiliteit & Infrastructuur, Recreatie & Toerisme.Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en organisatiekosten.
- Verbonden partij
Ijzeren Rijn
Overig
Ijzeren Rijn
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Overig
Website
Doelstelling
Gemeenten en instanties werken samen aan het creëren van zo veel mogelijk beïnvloedingsruimte om veiligheidsrisico's en aantasting van de leefbaarheid vanwege heringebruikname van het historische tracé van de IJzeren Rijn zo veel mogelijk te verminderen.
Belang
Bestuurlijk belang
Afhankelijk gesteld van gevergde noodzaak
Financieel belang
Bijdrage
0
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
Ontwikkeling 2023
In deze periode hebben geen ontwikkelingen plaatsgevonden in het dossier IJzeren Rijn. Het Samenwerkingsverband is niet actief geweest.
Risicobeheer
Het beschikbare budget bestaat uit het restant van een aantal incidentele bijdragen uit het verleden van de samenwerkende partners. Het budget wordt beheerd door de RMO coördinator Midden-Limburg bij de gemeente Roermond.
Stichting / Vereniging
- Verbonden partij
Keyport
Stichting / Vereniging
Keyport
Vestigingsplaats
Weert
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
Keyport is de samenwerking tussen ondernemers, overheid en onderwijs (triple helix), een manier van werken om de economische structuur in en voor de regio te versterken. Keyport bundelt en regisseert de krachten van ondernemers, overheid, onderwijs en kennisinstellingen en fungeert als de centrale visie waarin de drie partijen zich herkennen.
Belang
Bestuurlijk belang
bijdrage € 2,47 per inwoner
Financieel belang
Jaarlijkse bijdrage die door Keyport conform Routeplan 2021-2024/begroting wordt gebruikt voor met name projecten.
Bijdrage
€ 88
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 95
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 1.303
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 16
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 1.259
Resultaat
€ 16
Ontwikkeling 2023
De voor de uitvoering van het Routeplan 2021-2024 gevraagde bijdrage per inwoner, die voor de jaren 2021-2022 was bevroren op het huidige niveau, zijnde € 2,47, blijft na een tussentijdse evaluatie in 2022 ook voor de jaren 2023-2024 gehandhaafd op dit bedrag. Er zijn weer diverse nieuwe projecten opgestart door Keyport. Steeds meer Leudalse bedrijven nemen deel aan een of meer projecten.
Risicobeheer
Het financieel risico is beperkt tot de jaarlijkse bijdrage aan proces- en uitvoeringsmiddelen.
- Verbonden partij
Routebureau Midden-Limburg
Routebureau Midden-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Rechtsvorm
Stichting / Vereniging
Website
Doelstelling
• Het Routebureau staat garant voor een kwalitatief hoogstaand
en actueel fietsknooppuntennetwerk.
• Het routebureau zorgt voor goede ontsluiting van
routeinformatie naar de promotie-organisaties.
• Uniformiteit in bewegwijzering.
• Het tegengaan van verrommeling van het landschap.
• Vergaren van informatie omtrent routes
• Initiëren van vernieuwing en gezamenlijke aanpak in
Noord- en Midden-LimburgBelang
Bestuurlijk belang
€ 0,41 per inwoner van 2021 t/m 2024
Financieel belang
Bijdrage
€ 15
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 82
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 178
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 86
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 68
Resultaat
€ 5
Ontwikkeling 2023
De ambities en doelen voor de komende jaren zijn:
1. Uitgroeien tot een 5-sterren fietsregio
2. Het Routebureau is hét aanspreekpunt voor routes en aanverwante zaken
3. Informatieroutes beschikbaar stellen aan de gebruiker via de promotie organisatiesRisicobeheer
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
- Verbonden partij
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Ontwikkelingsmaatschappij Midden-Limburg BV
Vestigingsplaats
Roermond
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Ontwikkelingsmaatschappij (OML) heeft tot doel namens de aandeelhoudende gemeenten om het vestigingsklimaat te verbeteren en de regionale economische structuur te versterken. Zij doet dit door:
• Ontwikkeling van bedrijventerreinen/verkoop van bedrijfskavels
• Beheer bedrijventerreinen
• Herstructurering van bedrijventerreinen
• Advies en begeleidingBelang
Bestuurlijk belang
Aandelenkapitaal
Financieel belang
€ 2.483
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 21.069
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 4.370
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 22.650
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 5.801
Resultaat
€ 1.732
Ontwikkeling 2023
OML werkt verder aan de realisatie van Multifunctioneel en Duurzaam Bedrijvenpark Zevenellen.
Hierbij hebben wij aandacht voor economische ontwikkelingen én leefbaarheid. Daarbij gaan wij voor samenspel met de samenleving. Tegelijkertijd hebben we ook ‘gewoon’ de wet te handhaven. Die bepaalt het kader, waarmee we met z’n allen van doen hebben: de gemeente, de provincie, de nieuw vestigers, omwonenden, dorpsraden, vertegenwoordigers van flora en fauna, recreatie & toerisme en anderen.Ook de herontwikkeling van de haven is belangrijk in dit kader vanwege het stimuleren van de zogeheten modal shift: vervoer over water in plaats van over de weg. In nauwe samenwerking met de provincie via de havensamenwerking Blue Ports Limburg is een Europese CEF subsidie-aanvraag ingediend voor de herontwikkeling van de haven.
Nagenoeg alle kavels op Bedrijvenpark Zevenellen zijn uitgegeven dan wel in optie genomen.
OML heeft op bedrijventerrein Windmolenbos in Haelen de laatste vrije bedrijfskavels verkocht.OML BV wil haar bijdrage blijven leveren aan de versterking van de economische ontwikkeling van Midden-Limburg en is daarvoor afhankelijk van externe financiering. De financieringsovereenkomst die afliep op 31 december 2021 is verlengd.
2022 is het laatste jaar van het huidige Ondernemingsplan 2018-2022. De voorbereiding voor een nieuw ondernemingsplan 2022-2026 zijn gestart.
Risicobeheer
De exploitatie wordt sterk beinvloedt door de ontwikkelingen in de commerciële vastgoedsector. Coronacrisis heeft nagenoeg geen impact gehad.
- Verbonden partij
CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Op 9 mei 2014 is de naam van Claim Staat Vennootschap B.V. gewijzigd in CSV Amsterdam B.V.. De statuten zijn gewijzigd zodat de nieuwe organisatie nu drie doelstellingen vervult:
a. Namens de verkopende aandeelhouders van Essent een
eventuele schadeclaimprocedure voeren tegen de Staat
als gevolg van de WON;
b. Namens de verkopende aandeelhouders eventuele
garantieclaim procedures voeren tegen RECYCLECO B.V.
(“Waterland”);
c. Het geven van instructies aan de Escrow-agent wat betreft het
beheer van het bedrag dat op de Escrow-rekening n.a.v.
verkoop Attero is gestort.Belang
Bestuurlijk belang
0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
N.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 312
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 23
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 210
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 13
Resultaat
- € 102
Ontwikkeling 2023
Beleidsvoornemens voor 2022:
CSV zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens DeponieZuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie,het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de Belastingdienst ten aanzien van de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV de procedure al dan niet worden voortgezet.
Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal van deze vennootschap.
- Verbonden partij
Enexis NV
Enexis NV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Enexis beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,3 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt.
De vennootschap heeft ten doel het realiseren van een duurzame energievoorziening door state of the art dienstverlening en netwerken en door regie te nemen in innovatieve oplossingen. Dit om de energietransitie te versnellen én excellent netbeheer uit te voeren.Deze doelen worden gerealiseerd op basis van de volgende strategieën:
• Netwerk en dienstverlening tijdig gereed voor veranderingen in de energiewereld;
• Betrouwbare energievoorziening;
• Excellente dienstverlening: hoge klanttevredenheid en verlaging kosten;
• Samen met lokale partners Nederlandse klimaatdoelen realiseren;
• Innovatieve, schaalbare oplossingen om de energietransitie te versnellen.De provincie tracht met haar aandeelhouderschap in Enexis de publieke belangen te behartigen. De infrastructuur voor energie is een vitaal onderdeel voor onze economie en voor onze samenleving.
Belang
Bestuurlijk belang
dividend € 736.000 (903.150 aandelen); 0,60338%
Financieel belang
€ 0
Bijdrage
N.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 4.241.000
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 5.154.000
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 5.441.000
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 4.907.000
Resultaat
€ 1.300.000
Ontwikkeling 2023
Beleidsvoornemens:
In de AVA van 2022 is het nieuwe strategisch plan vastgesteld. Daarin wordt gekozen voor focus op kerntaken met drie hoofddoelen:
1. Wij sturen op maatschappelijk optimale energiekeuzes
Mede richting geven aan maatschappelijk optimale keuzes voor een duurzaam, betrouwbaar en betaalbaar energiesysteem van de toekomst en een haalbare weg daarnaartoe.
2. Wij bieden iedereen altijd toegang tot energie
Voor iedereen een toegankelijke, veilige energie-infrastructuur met behoud van een hoge leveringszekerheid en tegen de laagst mogelijk kosten.
3. Klanten weten wat ze aan ons hebben
Transparante, betrouwbare en efficiënte dienstverlening aan klanten en marktpartijen.
Deze missie komt voort uit maatschappelijke ontwikkelingen die een materiële impact op Enexis hebben: klimaatverandering & energietransitie; participatie en vertrouwen in instituties (burgers willen meer invloed op hun directe leefomgeving); digitale transformatiesRisicobeheer
- Verbonden partij
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Borssele
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Onderdeel van Essent was het 50% aandeel in N.V. Elektriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland (EPZ), o.a. eigenaar van de kerncentrale in Borssele. Het bedrijf Delta NV uit Zeeland heeft de verkoop van dit bedrijfsonderdeel van Essent aan RWE bij de rechter aangevochten. Er liepen zowel een kort gedingprocedure als bodemprocedure. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (“PBE”) had het 50% belang in EPZ bij Energy Resources Holding (ERH) ondergebracht.
In 2010 is op gezamenlijk initiatief van de aandeelhouders van PBE en de provincie Zeeland als belangrijkste aandeelhouder van Delta een bemiddelingstraject gestart om het geschil tussen partijen op te lossen. In 2011 is dit bemiddelingstraject succesvol afgerond. Op 30 september 2011 is, 2 jaar na de verkoop van de aandelen Essent, ERH alsnog geleverd aan RWE. PBE blijft bestaan met een beperkt takenpakket. PBE zal de zaken afwikkelen die uit de verkoop voortkomen. Daarnaast is PBE verplichtingen aangegaan in het kader van het Convenant borging publiek belang kerncentrale Borssele uit 2009 die nopen tot voortbestaan van PBE in afgeslankte vorm. Hiermee is een termijn van 8 jaar na verkoop gemoeid. Na een statutenwijziging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 14 december 2011 is de inrichting van PBE aangepast naar de status van een SPV, vergelijkbaar met o.a. Verkoop Vennootschap.Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
€ 63
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2022
€ 1.532
Vreemd vermogen
01-01-2022
€ 7
Eigen vermogen
31-12-2022
€ 1.480
Vreemd vermogen
31-12-2022
€ 10
Resultaat
- € 52
Ontwikkeling 2023
Beleidsvoornemens 2022:
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen met betrekking tot het Convenant Borging Publiek Belang Kerncentrale Borssele uit 2009 nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan of deze contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden ontbonden.Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Risicobeheer
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het gestort aandelenkapitaal en het resterend werkkapitaal in deze vennootschap.
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
De gemeente Leudal bezit 143.052 aandelen die dividendopbrengsten genereren. Gemeente Leudal ziet haar aandelenbezit als een duurzame belegging.Belang
Bestuurlijk belang
0,26%
Financieel belang
€ 354
Bijdrage
N.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 4.364
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 155.995
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 4.329
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 144.728
Resultaat
€ 236
Ontwikkeling 2023
De BNG bank streeft niet naar winstmaximalisatie maar naar maatschappelijk impact en een redelijk rendement voor de aandeelhouders.
Risicobeheer
Het risicobeheer van de BNG bank is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel. De
risicobereidheid van de bank wordt ingekaderd door
een strikt kapitalisatiebeleid, de beperking van
diensten en tegenpartijen in haar statuten, en het feit
dat de bank geen handelsportefeuille heeft.
Het risicobeheer van de BNG bank is gericht op het handhaven van een veilig risicoprofiel - Verbonden partij
Nazorg Limburg
Nazorg Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Bodemzorg Limburg was van 1994 tot 1997 onderdeel van Afvalverwijdering Limburg (AVL). Per december 1997 bestaat Bodemzorg Limburg als zelfstandige organisatie met de gemeenten in Limburg als aandeelhouders. Wij hebben géén commerciële doeleinden, maar geven invulling aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van onze aandeelhouders. Namens hen heeft Bodemzorg Limburg de ‘eeuwigdurende’ zorg voor 15 stortplaatsen op zich genomen.
Belang
Bestuurlijk belang
Financieel belang
Bijdrage
n.v.t.
Financieel
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Eigen vermogen
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
Ontwikkeling 2023
De nazorg van voormalige stortplaatsen (Navos-locaties) vindt plaats op locaties waar het storten (ruim) voor 1996 is beëindigd en waarvoor geen geldende milieuvergunning (meer) voorhanden is. Uit diverse onderzoeken naar Navos-locaties blijkt dat er honderden locaties in de provincie Limburg zijn.
De Provincie Limburg heeft onderzoek verricht naar locaties met mogelijke humane risico's. Deze blijken er niet te zijn.Vanaf 2015 wordt bij veel locaties onderzocht of er sprake is van mogelijke schadelijke effecten op natuur en grondwater.
Risicobeheer
Gesloten stortplaatsen vormen een potentieel risico voor bodemverontreiniging. Naast een milieu hygiënisch risico leidt een nieuwe bodemverontreiniging ook tot een financieel risico. Dit risico wordt beheerst door milieu hygiënische maatregelen te nemen zoals boven- en onder-afdichtingen bij de meest milieugevaarlijke stortplaatsen. Daarnaast vindt monitoring van het grondwater en beheer plaats.
Mochten zich substantiële financiële kostenposten voordoen, zoals het tegengaan van een onverwachte verspreiding van verontreiniging, reparatie van de bovenafdichting of herstel van niet functionerende voorzieningen, dan is hiervoor in de totale nazorgvoorziening van Bodemzorg Limburg een risicobedrag gereserveerd.
Het vermogen van Bodemzorg Limburg om de stortplaatsen te beheren, is in het verleden opgebouwd door de inzameling van afval in opdracht van alle Limburgse gemeenten. Alle directe en indirecte kosten moeten in principe betaald worden uit het rendement van het opgebouwde vermogen, aangevuld met eventuele inkomsten van de stortlocaties (pacht/huur/ energiewinning). Het vermogen is voor een deel belegd in aandelen conform de Wet FIDO (Financiële investeringen door decentrale overheden).
Het risico bestaat dat de jaarlijkse opbrengsten lager zijn dan de jaarlijkse lasten. In de afgelopen jaren is dit veroorzaakt door de krediet-crisis en de lage rentestand. Ongeveer 9 jaar geleden is besloten dat elke gemeente, voor een periode van 10 jaar, een jaarlijkse extra bijdrage van 25 eurocent per inwoner stort.
De financiële controle wordt door de accountant uitgevoerd en de uitkomsten worden gerapporteerd aan de raad van commissarissen.
Vervolgens wordt jaarlijks een rapport opgesteld en voorgelegd aan de aandeelhouderscommissie, waarna ook de afzonderlijke gemeenten op de financiële ontwikkelingen toezien. In 2019/2020 inventariseert Bodemzorg Limburg welke gesloten stortplaatsen de Limburgse gemeenten eventueel nog aan Bodemzorg Limburg overdragen.
Na de inventarisatie zullen de financiële consequenties hiervan in beeld worden gebracht en worden deze voorgelegd in de Algemene Aandeelhoudersvergadering 2020. Daarnaast is Bodemzorg Limburg voornemens om zonneparken te exploiteren op enkele gesloten stortplaatsen. - Verbonden partij
Waterleidingmaatschappij
Waterleidingmaatschappij
Vestigingsplaats
Maastricht
Rechtsvorm
Besloten vennootschap / Naamloze vennootschap
Website
Doelstelling
Het voorzien van zuiver, helder en betrouwbaar drinkwater tegen een zo laag mogelijke prijs.
Belang
Deelname in vergadering van aandeelhouders
Bestuurlijk belang
13 van in totaal 500 aandelen ad € 4.538
Financieel belang
€ 59
Bijdrage
Financieel
Eigen vermogen
01-01-2021
€ 188
Vreemd vermogen
01-01-2021
€ 397
Eigen vermogen
31-12-2021
€ 194
Vreemd vermogen
31-12-2021
€ 387
Resultaat
€ 6
Ontwikkeling 2023
De kerntaak van WML is om in alle omstandigheden te zorgen voor voldoende drinkwater, van goede kwaliteit en onder de juiste druk. WML is tevens verantwoordelijk voor het veiligstellen van de openbare drinkwatervoorziening.
Hiertoe beschermt WML waterbronnen en voert zij wettelijke veiligheidscontroles uit op collectieve drinkwaterinstallaties van bedrijven en instellingen.
Onze missie is dat heel Limburg op ons kan rekenen voor betrouwbaar drinkwater en waterdiensten op maat, nu en in de wereld van morgen. Dit is van groot maatschappelijk belang.
De bedrijfsdoelen van WML volgen uit de missie en zijn samengevat:
- We leveren 24/7 betrouwbaar drinkwater aan inwoners, instellingen en bedrijven uit Limburg;
- Onze klanten zijn tevreden over ons product, onze dienstverlening en prijs;
- We ondernemen met oog voor mens en milieun het kader van tarieftoezicht voldoet WML aan het wettelijk kader voor de totstandkoming van drinkwatertarieven
Risicobeheer
Risicomanagement en auditing zijn onderdeel van de reguliere planning & control cyclus van de organisatie. Jaarlijks wordt gerapporteerd over risico‘s en het bestaan en de werking van beheersmaatregelen.
Daarnaast monitoren proceseigenaren zelf periodiek de getroffen beheersmaatregelen en sturen hierop (bij).
Door enerzijds de vraag om risicobeheersing vanuit de maatschappij, diverse ontwikkelingen en anderzijds de vraag vanuit de eigen WML organisatie blijft er een behoefte aan controle en aantoonbare beheersing van risico’s.
Om aan deze vraag te voldoen zijn de afgelopen jaren binnen WML-instrumenten ontwikkeld en maatregelen getroffen om risico’s voor de bedrijfsvoering van WML te mitigeren.