Vanaf 2022 wordt er op basis van een nieuwe inzamelsystematiek ingezameld. Het huishoudelijk afval binnen de 16 kernen wordt ingezameld volgens de diftar-systematiek waarbij de differentiatie bepaald wordt door het volume van de afvalcontainer (vastrecht) in combinatie en het aantal ledigingen. De inzameling van huishoudelijk afval wordt uitgevoerd door de Reinigingsdienst Maasland.
In het kader van de tariefstelling afvalstoffenheffing worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
- kostendekking van 100%;
- verdeling van de kosten in vaste en variabele kosten, waarbij de differentiatie plaatsvindt op basis van de verwerkingskosten van het rest- en gft-afval;
- vastrecht wordt opgelegd in het lopende belastingjaar 2023;
- het aantal ledigingen wordt na afloop van het belastingjaar 2023 opgelegd, deze staan op de belastingaanslag van belastingjaar 2024.
(bedrag x 1.000) | ||
Afvalstoffenheffing | Begroting na wijziging 22 | Realisatie 2022 |
Kosten | 3.282 | 3.505 |
Inkomsten (excl. heffingen) | -186 | -337 |
Netto kosten | 3.096 | 3.168 |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 111 | 115 |
Kwijtschelding | 80 | 62 |
BTW | 479 | 634 |
Totale kosten | 3.766 | 3.979 |
Opbrengst heffingen | -3.030 | -3.057 |
Dekking | 80% | 77% |
De kostendekkendheid van afval bedroeg in 2022 77% op realisatiebasis. De belangrijkste oorzaken hiervan worden hieronder toegelicht:
- De papierprijs in 2022 was hoger dan geraamd. Daarnaar waren er hogere kosten voor de verwerking van papier. Per saldo is hier een voordeel behaald van € 134.000.
- De kosten voor verwerking van groen afval zijn toegenomen door meer ledigingen van de gft-containers. Per saldo een tekort van € 54.000.
- Bij de nieuwe afval-inzamelsystematiek is een besparing van € 200.000 op de verwerking van restafval ingerekend. Hiervan is € 27.000 niet gerealiseerd.
- Er zijn meer kosten gemaakt voor het zwerfvuil ad € 20.000.
- Door de totale stijging van de exploitatielasten, is ook de btw-component hoger uitgevallen.
Daarnaast is bij de tweede raadsrapportage melding gemaakt van de lagere inkomsten op de heffingen van € 500.000 ten opzichte van begroot. Dit is ook van invloed op de kostendekkendheid.